Nieuwe manier van werving
Het is steeds moeilijker om de juiste kandidaten te vinden voor openstaande vacatures. Dit heeft natuurlijk alles te maken met de groei van de economie en het veranderen van de arbeidsmarkt. Er komen steeds meer schaarste beroepen waardoor het lastig is geworden om goed gekwalificeerde kandidaten te vinden. Vacatures blijven steeds langer openstaan of worden constant maar weer verlengd. De tijd van het passieve afwachten is voorbij: kandidaten moeten actief worden gezocht en moeten worden overgehaald om te komen solliciteren. De vraag is natuurlijk hoe je dit als beste kunt doen.
Een eigen werkenbij site
Veel bedrijven en organisaties hebben een eigen site waar ze vacatures op plaatsen. Deze vorm van werven kennen we allemaal wel. Het bedrijf hoopt op die manier online gevonden te worden via Google of een andere zoekmachine. Het werven met een ''werkenbij'' site kan effectief zijn, mits deze goed wordt ingezet. Je moet dan bijvoorbeeld denken aan het laten sponsoren van de site of het sponsoren van één of meerdere afzonderlijke vacatures. Daarnaast zetten recruiters vaak ook bureaus in om kandidaten te werven. Bureaus zijn met name interessant voor vacatures waar hooggekwalificeerd personeel voor nodig is. Nadeel van een bureau zijn de kosten die vaak behoorlijk kunnen oplopen.
Gebruik grafische vormgeving
Het gebruik van grafische vormgeving wordt steeds populairder onder recruiters. Je moet dan denken aan het gebruik van infographics en advertenties om personeel te werven. Met infographics kan op een nieuwe en leuke manier de vacature inzichtelijk worden gemaakt. Geen lange, saaie lappen tekst, maar mooie afbeeldingen die de lezer kan overtuigen om te gaan solliciteren. Daarnaast vinden veel recruiters (en geïnteresseerden) het veel leuker om een infographic te delen via de sociale media kanalen. Dit verhoogt de kans dat een vacature bij de juiste persoon terecht komt. Advertenties zijn natuurlijk ook niet meer weg te denken. Veelal gaat het om functiecategorieën in plaats van specifieke vacatures.
Tekst én afbeeldingen
Tekst alleen is niet meer voldoende. Een recruiter moet én kan veel meer inzetten dan alleen populaire recruitment teksten. Op social media moet de recruiter een consistent beeld laten zien. De doelgroep herkent dan sneller dat het gaat om een vacature van een specifiek bedrijf of organisatie. Het is daarom belangrijk om bijvoorbeeld teaser afbeeldingen in posts af te stemmen op de huisstijl van het bedrijf. Gebruik dus zo weinig mogelijk stock foto's die vaak niets toevoegen. Gebruik daarom unieke afbeeldingen die consistent zijn met het beeld dat je uitdraagt op de eigen corporate site en de werkenbij site. Op die manier wordt sociale media een verlengstuk van het bedrijf of organisatie waar kandidaten effectief kunnen worden geworven.
Infographics
Infographics zijn overzichten waar tekst en afbeeldingen gecombineerd worden. Er wordt in een infographic weinig tekst gebruikt om het geheel overzichtelijk te houden. Het is altijd beter om meerdere infographics te gebruiken. Het effect is dan een stuk groter, je ontwikkelt een consistent beeld met een helder verhaal en een eigen stijl waardoor de kans op het vangen van aandacht en daarmee sollicitaties groter wordt.
Advertenties
Met een advertentie verkoop je actief je product of dienst. Een vacature kan daarom ook prima worden verkocht in de vorm van een advertentie. Meestal gaat het om functiecategorieën, bijvoorbeeld verpleegkundigen, psychologen of IT'ers. De kracht van advertenties is zowel digitaal als offline te vinden. Advertenties werken zeer goed in vaktijdschrijften waar de match tussen advertentie, gekoppelde content en de doelgroep veelal het grootst is.
Ben jij een recruiter en wil je graag infographics of advertenties laten maken voor jouw openstaande vacatures? Goed idee! Wij kunnen jou helpen om de kans te vergroten voor het vinden van de juiste kandidaat!