Medisch specialisten werven
Recruiters vinden het doorgaans moeilijk om de juiste kanalen in te zetten, zeker als het gaat om het werven van medisch specialisten. Medici zijn schaars geworden in Nederland, met name medici die ouderen behandelen of onderzoeken. Denk bijvoorbeeld aan klinisch geriaters of verpleegkundig specialisten die zich bezighouden met ouderdomsziekten. Ook verpleegkundigen, oogartsen en psychiaters zijn in Nederland nog maar moeilijk te werven. Het is daarom belangrijk om op te vallen.
Val op, laat zien wat je hebt
Recruiters die denken dat het allemaal vanzelf gaat hebben het mis. Je moet flink opvallen met je dienst of product. Laat zien waar je voor staat en laat zien waarom specialisten juist naar jouw ziekenhuis, instelling of kliniek moeten komen. Vaak zijn er ontzettend veel overeenkomsten tussen bijvoorbeeld ziekenhuizen en instellingen, maar laat met name de verschillen zien. Laat zien dat de sfeer tussen collega specialisten enorm goed is. Hier wil je werken, hier moet je zijn! Ook is een wetenschappelijk klimaat vaak belangrijk. Laat daarom zien dat er veel onderzoek wordt bedreven, laat de sollicitant weten dat jouw vacature een gewilde plek is!
Hoe val je dan op?
Opvallen is voor de één doodnormaal, terwijl de ander juist nog een ''doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg'' mentaliteit heeft. Als recruiter moet je hier echt mee stoppen. Je moet opvallen, op de voorgrond treden en laten zien wat je hebt. Dit is niet makkelijk, maar zeker ook niet onmogelijk. Gebruik alles wat je hebt en durf ook andere bedrijven in te schakelen om jezelf te verkopen. Zo is het belangrijk om een grafisch bureau in te schakelen voor al je marketing, reclame en media uitingen. Het is veelal verstandiger om één of hooguit twee bureaus in te schakelen. Waarom? Je moet altijd zorgen voor consistentie. Jouw doelgroep moet jouw instelling of organisatie namelijk snel herkennen op alle kanalen, zowel online als offline.
Advertenties, advertorials en infographics
Ouderwets een vacature plaatsen op je eigen werkenbij site is natuurlijk leuk, maar daar red je het niet meer mee. Als recruiter moet je meer kunnen en ook meer durven. Je moet je openstaande vacatures op verschllende manieren presenteren aan je doelgroep. Dit kan natuurlijk offline, denk aan een advertentie in een tijdschrift. Online is er meer mogelijk. Denk aan infographics die makkelijk gedeeld kunnen worden op jouw social media kanalen en advertenties die je plaatst op je eigen corporate website. Advertorials zijn ook interessant en kunnen met name specialisten trekken die geïnteresseerd zijn in expertise en inhoud.