Belangrijke tips voor je werkenbij site

Een werkenbij site heb je gewoon echt nodig

Elke recruiter weet dat een werkenbij site een ware must is voor het bedrijf. Zonder werkenbij site moet je vacatures mixen met de communicatie die je normaal gesproken alleen reserveert voor je corporate site. Een werkenbij site heeft eigenlijk maar één doel: sollicitanten binnenhalen en conversie maken. Je wilt dat dat de doelgroep op de werkenbij site wordt overtuigd van de ''awesomeness'' van het bedrijf. Bedrijven zonder werkenbij site merken dat het moeilijk is om de sollicitanten ook daadwerkelijk bij de vacatures te krijgen. Vaak zijn de vacatures weggestopt en moet je veel te vaak klikken om überhaupt bij de vacature uit te kunnen komen. Slechte zaak en absoluut af te raden. Heb je nog geen werkenbij site? Maak er vandaag één en vergroot direct de kans op sollictaties!

Prioriteiten stellen

Bij een goed lopende economie is het vaak ellebogen werk voor werkgevers. Iedereen wil de beste kandidaat binnen slepen, maar vaak is er maar een beperkt aantal geschikte kandidaten beschikbaar. Wat moet je dan doen? Afwachten en hopen dat de juiste kandidaat vanzelf komt binnenlopen? In dat geval kun je wachten totdat je een ons weegt. Dit gaat niet werken. De concurrentie gaat er met de winst vandoor. Hoe ze dat doen is simpel. Zorg dat je de prioriteiten op orde hebt. Is de wens groot voor goede sollicitanten? Investeer dan ook in de communicatiekanalen en zet de juiste marketingmix in om sollicitanten aan te trekken.

Wat zet je op een werkenbij site?

Een werkenbij site heeft als primair doel conversie. Je wilt dus dat sollicitanten gaan solliciteren, maak het ze dus ook makkelijk om te gaan solliciteren. Zorg voor heldere buttons en maak het extreem makkelijk om bij de juiste vacatures te komen. Zorg voor een optimale zoekfunctie en maak de website gebruiksvriendelijk. Hoe makkelijker de site, hoe groter de kans op een sollicitatie. Daarnaast is er ook nog een secundair doel. Laat sollicitanten namelijk zien waarom anderen gesolliciteerd hebben. Dit wordt in de psychologie ''social proof'' genoemd en is enorm overtuigend. Als Pietje het kan, dán kan ik het ook! Een werkenbij site moet dus een uitgebreid testimonial gedeelte hebben. Laat medewerkers als ambassadeur werken. Zorg dus voor mooie en heldere interviews die de doelgroep moeten overtuigen van een sollicitatie.

Employer Branding

Als werkgever moet je natuurlijk ook aan ''branding'' doen. Als je ergens goed in bent, laat het dan ook zien aan de doelgroep. Ga er nooit vanuit dat iedereen op de hoogte is van je kwaliteiten of van je successen. Wat voor jou als bedrijf vanzelfsprekend is, kan voor een ander onbekend zijn. Op een werkenbij site laat je daarom ook zien waarom je de perfecte werkgever bent.

Bedrijfsinformatie

Informatie over het bedrijf, de bedrijfsproducten en de diensten van het bedrijf zijn doorgaans te vinden op de corporate site. Betekent dit dat deze informatie niet op de werkenbij site mag staan? Het antwoord is natuurlijk nee. Ook op de werkenbij site mag je gerust informatie zetten over het bedrijf. Dit is eigenlijk alleen maar aan te raden. Hoe meer (unieke) informatie je publiceert, hoe groter de kans dat je gevonden wordt via de zoekmachines. Hier is het natuurlijk wel weer belangrijk om SEO regels te volgen. Bedrijfsinformatie is als extraatje leuk voor de werkenbij site, maar is natuurlijk niet het primaire doel van de site. Leg dus altijd de focus op het aantrekken van sollicitanten!